Jakie są przyczyny szczękościsku i jak go rozluźnić?

Szczękościsk utrudnia częściowe lub całkowite otwarcie jamy ustnej. Zazwyczaj taki stan ustępuje samoistnie w ciągu 48 godzin. Jeżeli jednak brak możliwości otwarcia ust oraz przyjmowania pokarmów utrzymuje się dłużej, może być to objaw poważniejszych schorzeń o podłożu neurologicznym czy laryngologicznym. Jakie są przyczyny szczękościsku i jak go rozluźnić? Zachęcamy do lektury naszego artykułu!

Co to jest szczękościsk i jak się objawia?

Szczękościsk jest spowodowany nadmiernym skurczem mięśni żuchwy, który uniemożliwia całkowite bądź częściowe otwarcie jamy ustnej. Szczękościsk może być czasowy, przemijający lub trwały i mieć podłoże stomatologiczne, laryngologiczne bądź neurologiczne.

Szczękościsk a bruksizm

Jeżeli szczękościsk obserwujemy w nocy, to może być on objawem zgrzytania zębami. W wyniku nadmiernej aktywności mięśni żuchwy dochodzi do przykurczu mięśniowego. Bruksizm jak i szczękościsk mogą prowadzić do takich problemów zdrowotnych, jak uszkodzenie zębów, bóle głowy, a także problemy z układem żucia.

Szczękościsk po wyrwaniu zęba

Szczękościsk może być również wywołany wyrwaniem zęba. Zazwyczaj pojawia w ciągu kilku godzin po przeprowadzonej ekstrakcji i samoistnie znika w ciągu 48 godzin. Jest to naturalna reakcja organizmu związana ze stresem z powodu zabiegu. Jak sobie z nim poradzić? Przede wszystkim zaleca się jedzenie wyłącznie miękkich pokarmów, a także stosowanie ciepłych kompresów. Aby złagodzić ból szczęki, można również zastosować leki przeciwbólowe przepisane przez dentystę.

Natomiast jeśli objawy wciąż występują po upłynięciu 48 godzin, należy skonsultować się z lekarzem.

Szczękościsk na tle nerwowym

Długotrwałe zaciskanie szczęki w wyniku stresu również może przyczynić się do wystąpienia szczękościsku. Najczęściej szczękościsk spowodowany problemami natury psychicznej występuje w nocy.

Szczękościsk –  co może pomóc?

• Techniki relaksacyjne – medytacja redukuje napięcie mięśniowe.

• Aktywność fizyczna – obniża stres, który prowadzi do szczękościsku.

• Konsultacja psychologiczna – psychoterapia jest wskazana, jeżeli problem ze skurczem mięśni wynika z przyczyn psychologicznych.

• Leczenie farmakologiczne – leki np. antydepresyjne zalecone przez lekarza.

• Fizjoterapia stomatologiczna narządu żucia – relaksacja narządu żucia eliminuje dyskomfort związany z napięciem mięśni żuchwy.
recepcja