Ekstrakcja zęba - co musisz wiedzieć po zabiegu?

Ekstrakcja zęba (usunięcie) to często zabieg stomatologiczny, który może być konieczny z różnych powodów: od zniszczeń zęba po problemy z przestrzenią w jamie ustnej. Bez względu na przyczynę, po ekstrakcji zęba ważne jest odpowiednie postępowanie, aby zapewnić szybkie i bezpieczne gojenie się rany. Oto kilka wskazówek dotyczących tego, co robić bezpośrednio po ekstrakcji zęba.

Co robić bezpośrednio po ekstrakcji?

Utrzymywanie tamponu uciskającego

Po ekstrakcji zęba lekarz może nałożyć tampon uciskający, który powinien być utrzymywany przez około 20 minut. To pomoże zminimalizować krwawienie i umożliwić skrzepowi utworzenie się na ranie.

Powstrzymanie się od pokarmów i napojów

Przez co najmniej 2 godziny po zabiegu zaleca się powstrzymanie się od jedzenia i picia. To pozwoli uniknąć niepotrzebnego nacisku na obszar po ekstrakcji i ewentualnych powikłań.

Ograniczenie płukania jamy ustnej

Intensywne płukanie jamy ustnej może uszkodzić skrzep i opóźnić gojenie. Zaleca się delikatne płukanie wodą po 24 godzinach od zabiegu.

Lód jako pomoc w zmniejszeniu bólu

Okład z lodu owinięty w ściereczkę może pomóc w zmniejszeniu bólu i obrzęku. Jednak trzeba uważać, aby nie odmrozić policzka.

Unikanie tytoniu

Palenie tytoniu może opóźnić proces gojenia i zwiększyć ryzyko infekcji. Zaleca się powstrzymanie się od palenia przez co najmniej kilka dni po ekstrakcji.

Nie szczotkować miejsca po ekstrakcji

Unikać szczotkowania obszaru po ekstrakcji zęba przez kilka dni. Delikatne płukanie wodą wystarczy.

Odpoczynek i przerwa od wysiłku fizycznego

W dniu zabiegu zaleca się powstrzymanie się od intensywnego wysiłku fizycznego, aby uniknąć dodatkowego stresu dla organizmu. Ważne, aby dużo odpoczywać po zabiegu, unikać schylania i dźwigania.

Na jakie objawy zwrócić uwagę po usunięciu zęba?

Po ekstrakcji zęba mogą wystąpić pewne niepokojące objawy, takie jak:

• krwawienie utrzymujące się dłużej niż 3 godziny,
  • obrzęk, podwyższona temperatura,
  • ból utrzymujący się dłużej niż 3 dni
  • szczękościsk.

W przypadku wystąpienia któregokolwiek z tych objawów, niezwłocznie należy skontaktować się z lekarzem stomatologiem!

Usuwanie szwów po ekstrakcji i zalecenia

Jeśli po ekstrakcji zęba nałożono szwy, ważne jest zgłoszenie się do lekarza stomatologa po 7 dniach w celu ich usunięcia.

Każdy organizm reaguje inaczej na ekstrakcję zęba, dlatego ważne jest ścisłe przestrzeganie zaleceń lekarza stomatologa i monitorowanie wszelkich niepokojących objawów. Należy dbać o swoje zdrowie jamy ustnej, a proces gojenia będzie przebiegał sprawnie i bez komplikacji.

recepcja